Logo Δήμου Σκοπέλου
Σημεία Ενδιαφέροντος/Points of Interest
Μονή Αγίου Ρηγίνου, πολιούχου Σκοπέλου

Το 1936 το μοναστήρι του Αγίου Ρηγίνου κηρύχτηκε διατηρητέο μνημείο.
Ο Άγιος Ρηγίνος έζησε τον 4ο αιώνα μ. Χ. Καταγόταν από τη Λιβαδειά και ήταν ανιψιός του Αγίου Αχιλλείου Λάρισας. Σαν επίσκοπος Σκοπέλου συμμετείχε στην Σαρδική σύνοδο και η συμβολή του στην καταδίκη της αίρεσης του Αρείου, ήταν καταλυτική.

Ο ναός της μονής είναι μονόκλιτη καμαροσκεπαστή βασιλική με τρούλο. Η κεντρική είσοδος του μοναστηριού είναι του 1696. Το τέμπλο είναι του 18ου αιώνα, ομοίως και οι τοιχογραφίες του ιερού. Ανακαινίσθηκε το 1728 και ξανά, μετά το 1960 και τους σεισμούς. Αποπερατώθηκε το 1969. Ο τύπος του ναού, ο σταυροειδής με τρούλο, σπανίζει στην ύπαιθρο. Οι τοιχογραφίες του υπόλοιπου ναού ξεκίνησαν να φιλοτεχνούνται, εντός του ναού, 2020, μια διαδικασία που ακόμη συνεχίζεται. Το υδραγωγείο που βρίσκεται ανατολικά της Μονής χρονολογείται από το 18ο αιώνα.

Ο τάφος του Αγίου Ρηγίνου βρίσκεται πίσω από το Μοναστήρι και είναι μια μικρή, πέτρινη σαρκοφάγος, που χρονολογείται μάλλον από τον 4ο αιώνα.

Το Μοναστήρι κτίστηκε σε αυτή τη θέση, στην οποία υπάρχει η παράδοση από τα παλιά χρόνια, ότι μετέφεραν το σώμα του Αγίου Ρηγίνου και το έθαψαν εδώ, μετά την μαρτυρική εκτέλεση του Αγίου στη θέση «Άγιος Ρηγινάκης» της χώρας.

Το 1068 το σώμα του Αγίου μεταφέρθηκε στην Κύπρο, όπου παραμένει ως σήμερα και μόνο το 1885, μετά τις ενέργειες του Χατζή Κωνσταντίνου, μετέπειτα Καλλίνικου, επεστράφη στη Σκόπελο ο δεξιός του βραχίονας, που φυλάσσεται στον ενοριακό ναό της γεννήσεως του Χριστού στη χώρα.

Κείμενο: Ηρώ Μελαχροινάκη

 

Monastery of Saint Riginos, Patron Saint of Skopelos

In 1936, the Monastery of Saint Riginos was declared a protected monument.

Saint Riginos lived in the 4th century AD. He was originally from Livadeia and was the nephew of Saint Achilleios of Larisa. As Bishop of Skopelos, he participated in the Council of Sardica, where his role was crucial in condemning the Arian heresy.

The monastery church is a single-aisled barrel-vaulted basilica with a dome. The main entrance dates from 1696. The iconostasis is from the 18th century, as are the frescoes in the sanctuary. The church was renovated in 1728 and again after the 1960 earthquakes, with completion in 1969. The cross-in-square dome type of the church is rare in rural areas. The frescoes in the rest of the church began to be painted inside the temple in 2020, a process that is still ongoing. The aqueduct east of the monastery dates back to the 18th century.

The tomb of Saint Riginos is located behind the monastery. It is a small stone sarcophagus, probably dating from the 4th century.

The monastery was built on the site where, according to ancient tradition, the body of Saint Riginos was brought and buried here after his martyrdom at the place called “Agios Riginakis” in the town of Skopelos.

In 1068, the saint’s body was transferred to Cyprus, where it remains to this day. Only in 1885, thanks to the efforts of Hadji Konstantinos, later called Kallinikos, was the saint’s right arm returned to Skopelos. It is kept in the parish church of the Nativity of Christ in the town.

Text: Iro Melachrοinaki

 

Agios Riginos

Agios Riginos2