Logo Δήμου Σκοπέλου
Σημεία Ενδιαφέροντος/Points of Interest
Μοναστήρι των Αγίων Ταξιαρχών, Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ.

Το σημερινό μοναστήρι κτίστηκε το 1672 στα ερείπια του παλαιοχριστιανικού ναού του 672. Υπάρχει εντοιχισμένη επιγραφή στην είσοδό τη Μονής. Στην επιγραφή κτήτορας εμφανίζεται ο Μπεφάνης Δημακίτζας. Όπως μας πληροφορεί ο μακαριστός π. Κων/νος Καλλιανός, το μοναστήρι αυτό έγινε σταυροπηγιακό το 1707. Το 1770 έγινε μετόχι της αγιορείτικης Μονής Ξηροποτάμου και ως τα τέλη του 1800, η συμβολή του στην οικονομική ζωή της Γλώσσας ήταν καίρια, καθώς διέθετε σημαντική κτηματική περιουσία. Το 1911 η Μονή Ξηροποτάμου, έπειτα από διενέξεις με τους ντόπιους, πούλησε όλα τα ακίνητα της Μονής Ταξιαρχών στους ντόπιους ακτήμονες που τα διεκδικούσαν, έναντι 3.168 οθωμανικών λιρών.

Η Μονή διαθέτει λιθόκτιστο περίβολο πέντε πλευρών, κύρια είσοδο στα νότια, μικρότερη στα ανατολικά, καθολικό στο κέντρο της αυλής (σταυροειδής με κυλινδρικό τρούλο εσωτερικά και εξωτερικά με τύμπανο – τοξοτή κόγχη στην είσοδο – δάπεδο με μεγάλες λίθινες πλάκες – στέγη από σχιστόπλακες), δυο πτέρυγες με κελιά και λιθόκτιστο οστεοφυλάκιο με τέσσερεις πλευρές. Η λιθόκτιστη βρύση, από την οποία οι μοναχοί προμηθεύονταν το νερό παλιότερα, διατηρείται ακόμη.

Στη δυτική πλευρά υπάρχουν κελιά με υπόγειο. Τα κελιά βρίσκονται στο ισόγειο και διαθέτουν όλα τζάκι. Η νότια πλευρά δε διασώζεται. Ωστόσο, στις εργασίες συντήρησης αποκαλύφθηκε κλίβανος, που υπήρχε σε κτίσμα προγενέστερο της πτέρυγας, το νότιο τμήμα της οποίας δεν υπάρχει πλέον, αλλά διατηρείται ένα δυτικό κομμάτι. Τα ευρήματα στο χώρο της Μονής υποδηλώνουν την ύπαρξη παλαιοχριστιανικού, προγενέστερου ναού (βυζαντινό νεκροταφείο).

Δήμος Σκοπέλου

 

Monastery of the Holy Archangels Michael and Gabriel

The present monastery was built in 1672 on the ruins of an early Christian church dating back to 672. There is an embedded inscription at the entrance of the monastery, naming Befanis Dimakitzas as its founder. According to the late Father Konstantinos Kallianos, this monastery became a stauropegic monastery (directly subordinated to the Patriarchate) in 1707. In 1770, it became a dependency (metochi) of the Mount Athos monastery of Xeropotamou, and until the late 1800s, it played a crucial role in the economic life of Glossa, owning significant property. In 1911, after disputes with local residents, the Xeropotamou Monastery sold all its properties of the Taxiarchs Monastery to the local landless inhabitants who claimed them, for 3,168 Ottoman lira.

The monastery features a five-sided stone wall enclosure, with the main entrance on the south side and a smaller entrance on the east. The katholikon (main church) is located in the center of the courtyard; it has a cross-in-square plan with a cylindrical dome inside and externally a tympanum with an arched niche at the entrance. The floor is made of large stone slabs, and the roof is covered with slate tiles. There are two wings with monks’ cells and a stone-built ossuary with four sides. The stone fountain, from which the monks used to fetch water, still remains.

On the western side, there are cells with a basement. The cells are on the ground floor and all have fireplaces. The southern side is no longer preserved. However, during restoration work, a kiln was uncovered in a building predating the wing, the southern part of which no longer exists, but a western section remains. The findings within the monastery grounds indicate the presence of an earlier early Christian church (Byzantine cemetery).

Municipality of Skopelos

 

Agioi Taxiarxes

Agioi Taxiarxes2